Morgensang/fortælling

Det, som kendetegner den Grundtvig-Koldske skole, er fællesskabet omkring morgensang og fortællingen.

På Lyne Friskole mødes alle til morgensamling hver morgen, hvor vi synger en salme eller sang, som passer til årstiden eller en af årets højtider.

Sangvalget er meget varieret og en god blanding af nye og gamle sange. Vi synes det er vigtigt, at vores elever får et kendskab til de sange som er at finde i den danske sangskat.

Efter første sang fortæller en lærer en historie, hvilket kan være alt mellem himmel og jord og som kan have interesse for alle. Aktuelle begivenheder bliver også fortalt til morgensamlingerne.

Efter fortællingen sluttes af med evt. meddelelser og en sang.

Ud over fortællingen til morgensamlingerne, har de mindste klasser en times fortælling om ugen. Disse fortælletimer bruges fortrinsvis på historiske og bibelske historier. Ca. en gang om måneden kommer præsten forbi og fortæller historier fra biblen…også de mere barske.